
Закон України Про позашкільну освіту {Закон № 2145-VIII від 05.09.2017} Заклад позашкільної освіти – складова системи позашкільної освіти, яка надає знання, формуючи вміння та навички за інтересами, забезпечує потреби особистості у творчій самореалізації та інтелектуальний, духовний і фізичний розвиток, підготовку до активної професійної та громадської діяльності, створює умови для соціального захисту та організації змістовного дозвілля відповідно до здібностей, обдарувань та стану здоров’я вихованців, учнів і слухачів;
Будинок дитячої творчості Шевченківського району міста Києва (далі – БДТ) є одним із найстаріших та найшанованіших осередків позашкільної освіти в столиці. Його історія сягає далекого 1944 року, коли одразу після визволення Києва від німецько-фашистських загарбників у всіх районах міста для юних киян відкрилися клуби юних піонерів.
Становлення та розвиток
Відповідно до рішення Радянського райвиконкому № 99/3 від 31.03.1983 р. та наказу Радянського районного відділу освіти № 126 від 14.04.1983 р., було проведено масштабну реконструкцію та капітальний ремонт житлового будинку 1960 року забудови за адресою вул. Щербакова, 18 та передано Будинку піонерів для організації гурткової роботи для дітей та підлітків.
Відповідно до Наказу Радянського районного відділу освіти міста Києва №358 від 24.12.1990 року Будинок піонерів змінив назву на Будинок дитячої творчості.
Нова адреса та сьогодення
Ця адреса, сьогодні відома як вулиця Данила Щербаківського, 18. Саме тут, на Нивках, діти мікрорайону знають, що на них завжди чекають добрі, чуйні та працьовиті педагоги, готові ділитися своїми знаннями та навичками надаючи дітям і підліткам простір для розвитку та самореалізації.
Відповідно рішення виконавчого комітету Радянської районної Ради народних депутатів від 28.11.1994 № 25/171 “Про впорядкуванняструктури управління виховною і фізкультурно-оздоровчою роботою за місцем проживання в Радянському районі м.Києва” та розпорядження Шевченківської районної у м.Києві державної адміністрації від 29.10.2021 “Про закріплення нежитлових приміщень за управлінням освіти Шевченківської районної у м.Києві державної адміністрації”, дозволили розмістити філіал Будинку дитячої творчості за адресою: вул. Естонська, 1/5. В цокольному приміщенні площею 226 м.кв. проводяться заняття хореографічних гуртків художньо-естетичного напряму: Зразковий художній колектив Театру танцю «Київські барви», Зразковий художній колектив «Позитив» та гурток «Оздоровча гімнастика». Крім того, в умовах воєнного стану, під час сигналу «Повітряної тривоги» приміщення є найпростішим укриттям як для вихованців, так і для мешканців району.
Правовий статус та акредитація
У 2023 році Будинок дитячої творчості отримав ліцензію на провадження освітньої діяльності у сфері позашкільної освіти (розпорядження Київської міської військової адміністрації від 29.12.2023 №1104), що підкреслює його відповідність сучасним стандартам.
Масштаби діяльності
Сьогодні Будинок дитячої творчості є комплексним закладом позашкільної освіти, що об’єднує 74 навчальні групи. Його відвідують 1350 вихованців віком від 5 до 18 років, що свідчить про те, що заклад ефективно сприяє реалізації творчих здібностей дітей та підлітків Шевченківського району та міста Києва в цілому.

Напрями діяльності: художньо-естетичний, науково-технічний, гуманітарний, оздоровчий, туристсько-краєзнавчий та екологічний.




Майбутнє нашого суспільства нерозривно пов’язане з тим, яким змістом і цінностями буде наповнений внутрішній світ підростаючого покоління. У цьому процесі позашкільна освіта відіграє ключову роль, адже саме вона максимально повно враховує принцип демократичності та доброзичливого ставлення до кожної дитини. Вона здатна мобільно реагувати на “виклики сучасності” в інтересах дитини, її сім’ї та суспільства.
Позашкільна освіта — це сукупність знань, умінь та навичок, що їх вихованці, здобувачі освіти і слухачі отримують у позашкільних навчальних закладах у час, вільний від навчання в загальноосвітніх та інших навчальних закладах.
Наразі позашкільна освіта перебуває на порозі значних змін: реформування та модернізація очікують і на цю сферу. Усе це буде відображено в нових законах “Про позашкільну освіту” та в Концепції позашкільної освіти, що, безумовно, ознаменує новий етап її розвитку.
БДТ (Будинок дитячої творчості), перебуваючи на шляху постійного розвитку, має всі необхідні ресурси для реалізації поставлених державою та суспільством завдань у сфері позашкільної освіти.
Пріоритетними завданнями БДТ є:
- реалізація державної політики в галузі освіти;
- дотримання нормативно-правової бази;
- модернізація освітньої діяльності закладу відповідно до запитів держави та суспільства, на основі сучасних підходів;
- збереження мережі гуртків закладу позашкільної освіти та контингенту вихованців гуртків;
- реалізація освітньої програми, робочого навчального плану закладу і навчальних програм зі всіх напрямів гурткової роботи закладу;
- активізація індивідуальної роботи з обдарованими та здібними дітьми, систематичної та послідовної роботи щодо підготовки вихованців гуртків до участі у творчих конкурсах, фестивалях, акціях різного рівня;
- впровадження сучасних педагогічних технологій;
- вдале поєднання очного та дистанційного навчання;
- реалізація єдиної методичної теми закладу: “Розвиток професіональних компетенцій педагогічних кадрів в умовах оновлення освітнього процесу”;
- удосконалення системи навчально-виховної та методичної роботи на основі інноваційних технологій, оновлення навчальних програм, змісту, форм і методів освітньої діяльності на основі впровадження компетентнісного підходу за основними напрямами позашкільної освіти, впровадження інновацій у практику.
- кадрове забезпечення, забезпечення підготовки та курсової перепідготовки педагогічних працівників;
- створення умов для гармонійного розвитку особистості, задоволення потреб дітей і підлітків у додатковій освіті, організація їх дозвілля;
- виявлення, розвиток і підтримка юних талантів та обдарувань, стимулювання творчого самовдосконалення дітей та юнацтва;
- формування у дітей та юнацтва національної самосвідомості, активної громадської позиції;
- задоволення потреб учнівської молоді у професійному самовизначенні відповідно до її інтересів і здібностей;
- сприяння розвитку самоосвіти педагогів в системі формування його професійної компетентності, інноваційної культури;
- впровадження сучасних форм виховання, інноваційних форм та методів роботи;
- створення умов для соціального захисту усіх учасників освітнього процесу;
- оптимізація співпраці педагогів та батьків.
У Будинку дитячої творчості триває неперервна робота над удосконаленням системи управління на всіх рівнях її функціонування та життєдіяльності. Ця діяльність спрямована на стабілізацію позитивного іміджу та забезпечення конкурентоспроможності закладу позашкільної освіти (ЗПО).
Педагогічний колектив БДТ постійно реалізує поставлені завдання, що супроводжується безперервною аналітичною діяльністю. Це дозволяє оцінювати результати роботи за всіма напрямами позашкільної освіти, які активно функціонують у БДТ.
Внутрішні нормативні документи, що регламентують діяльність БДТ, є:
- Статут БДТ. Головним завданням БДТ є реалізація державної політики в галузі освіти; створення умов для гармонійного розвитку особистості, задоволення потреб дітей і підлітків у додатковій освіті, організації їх дозвілля; виявлення, розвиток і підтримка юних талантів та обдарувань, стимулювання творчого самовдосконалення дітей та юнацтва; формування у дітей та юнацтва національної самосвідомості, активної громадської позиції; задоволення потреб здобувачів освіти у професійному самовизначенні відповідно до її інтересів та здібностей.
- Правила внутрішнього трудового розпорядку.
- Річний план роботи, затверджений на засіданні педагогічної ради.
- Колективний договір між адміністрацією БДТ та профспілковим комітетом.
- Перспективний план роботи БДТ.
- Комплексна програма розвитку БДТ.
Будинок дитячої творчості (БДТ) заснований на комунальній власності територіальної громади Києва. Територіальна громада міста Києва є його засновником та повноправним власником.
Навчальний рік у БДТ традиційно розпочинається 1 вересня і завершується 31 травня наступного календарного року.
Протягом навчального року в БДТ активно діє:
- Атестаційна комісія.
- Художня рада.
- Педагогічна рада. Визначає головні напрями розвитку БДТ, координує та спрямовує роботу всіх ланок в господарській та освітній діяльності закладу.
- Методична рада. Протягом
У БДТ створена:
- робоча група щодо розроблення освітньої програми;
- робоча група по розбудові системи якості освіти.
Діяльність педагогічного колективу Будинку дитячої творчості спрямована на забезпечення безпечних та комфортних умов для всебічного розвитку вихованців. Пріоритетом є створення середовища, що сприяє їхньому творчому, інтелектуальному, духовному та фізичному зростанню. Особлива увага приділяється національно-патріотичному вихованню, а також пошуку, розвитку та підтримці здібних, обдарованих і талановитих дітей.
Робота БДТ здійснюється відповідно до чинного законодавства України. Вона базується на Законах України “Про освіту” та “Про позашкільну освіту”, а також численних наказах Міністерства освіти і науки України. Серед ключових нормативних документів – накази щодо типових навчальних планів (від 22.07.2008 №676), змін до положення про організацію індивідуальної та групової роботи (від 10.12.2008 №1123), та Програма національно-патріотичного виховання учнівської молоді на 2020-2025 роки. Діяльність також регламентується наказами Департаменту освіти і науки Київської міської державної адміністрації та управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації.
Особливі умови роботи БДТ були зумовлені впровадженням дистанційних технологій, згідно з листом МОН від 19.05.2020 №6/643-20. З 24 лютого 2022 року, в умовах воєнного стану, діяльність закладу додатково регулюється Указом Президента України від 24 лютого 2022 №64/2022 “Про введення воєнного стану в Україні”, а також низкою листів МОН (від 25.02.2022 №1/3276-22 “Про організацію освітнього процесу”, від 07.03.2022 №1/3370-22 “Про оплату праці працівників закладів освіти”, від 07.03.2022 №1/3378-22 “Про практику застосування трудового законодавства”) та наказом Департаменту освіти і науки (Київської міської державної адміністрації) від 23.03.2022 №37 “Про організацію освітнього процесу в закладах освіти міста Києва”.
Гурки БДТ працюють за навчальними програмами, які затверджені Міністерством освіти і науки України, Департаментом освіти Київської міської державної адміністрації та перезатверджені педагогічною радою БДТ. Весь освітньо-виховний процес у закладі здійснюється українською мовою.
Методична робота БДТ проводилася за напрямами:
- створення заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді.
- організаційно-методичне забезпечення освітнього процесу;
- підвищення та удосконалення фахової майстерності педагогічних працівників;
- атестація педагогічних працівників;
- індивідуальна робота з керівниками гуртків;
- надання методичної допомоги молодим педагогічним працівникам з вивчення нормативних документів діяльності позашкільного закладу освіти;
- організація та проведення майстер-класів;
- організація та підготовка вихованців гуртків декоративно-прикладного, образотворчого мистецтва та науково-технічного напряму у конкурсах, виставках, фестивалях, акціях різного рівня;
- організаційно-методичні заходи.
Вдумлива та змістовна методична робота з педагогічними працівниками спрямована на розвиток та комплексне вдосконалення професійних компетентностей, інноваційної та методичної культури педагогів. Через постійне підвищення професійної майстерності та розвитку творчого потенціалу всіх учасників освітнього процесу ми прагнемо до досконалості у формах і методах ведення гурткової роботи.
Будинок дитячої творчості неухильно дотримується принципу забезпечення всебічного та творчого розвитку кожної дитини. З цією метою ми активно залучаємо до занять у гуртках та участі в масових заходах різного рівня дітей пільгових категорій. Серед них – діти-сироти, діти з багатодітних та малозабезпечених сімей, діти-переселенці з зони АТО, діти учасників АТО (ООС), а з лютого 2022 року — діти внутрішньо переміщених осіб.
Педагоги БДТ докладають максимум зусиль для створення сприятливого освітнього середовища для вихованців гуртків. Ми завжди радісно зустрічаємо всіх, хто приходить до нас, прагнучи пізнавати нове, навчатися та творити. Наша мета — відкрити двері до безмежного світу можливостей для кожної дитини!




